چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: بانک مرکزی اعلام کرد:‌ شهروندان می‌توانند از اول مهرماه صرفا با مراجعه به شعبه یکی از بانک‌های کشور اقدام به انتقال الکترونیک و بدون محدودیت وجه به شعبه سایر بانک‌های کشور اقدام کنند.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، انتقال وجه از یک بانک به بانک دیگر که به‌طور سنتی از طریق حمل فیزیکی اسکناس یا با استفاده از چک‌های رمزدار بانکی یا ایران چک صورت می‌گیرد، از اردیبهشت ماه سال‌جاری به‌صورت الکترونیکی نیز امکان‌پذیر شد، اما از اول مهرماه با پیاده‌سازی کامل سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا) در بانک مرکزی، محدودیت سقف وجه مورد انتقال برداشته خواهد شد.

گفتنی است با استفاده از این خدمت بانکی، مشتری با مراجعه به شعبه بانک خود، فرم تقاضای انتقال وجه از طریق ساتنا را با ذکر نام بانک گیرنده، شماره حساب و نام دریافت‌کننده وجه تکمیل کرده و بانک نیز پس از برداشت مبلغ از حساب مشتری، دستور پرداخت را به ساتنا صادر می‌‌کند.

براساس دستور پرداخت صادره، وجه به‌صورت الکترونیکی به بانک گیرنده وجه منتقل می‌شود، بانک گیرنده وجه نیز مبلغ موردنظر را به حساب ذی‌نفع واریز می‌‌کند.

به این ترتیب، مشتری با یک بار مراجعه به شعبه بانک خود می‌تواند از این خدمت استفاده کند و برخلاف روش سنتی دیگر نیاز به مراجعه به بانک گیرنده وجه نیست.

ابتدا مبالغ بیش از 50 میلیون تومان از این طریق از یک بانک به بانک دیگر قابل انتقال بودند، اما با امکانات فراهم شده از اول مهرماه به‌صورت آزمایشی تمامی ‌شهروندان می‌توانند برای انتقال تمامی ‌مبالغ اعم از خرد و کلان و بدون هیچگونه کارمزدی از این خدمت استفاده کنند.

این سامانه از اول مهرماه به‌طور آزمایشی توسط بانک‌ها مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و در فاصله 20 روز بانک‌ها نسبت به ایجاد آمادگی، تنظیم نرم‌افزارها، آموزش کارکنان و ارائه توضیحات و تبلیغات لازم به مردم اقدام می‌کنند و از 21مهرماه این خدمات به‌صورت کامل در بانک‌ها ارائه می‌شود.

هم‌اکنون با استفاده از این خدمت، بانک‌ها می‌توانند هر مبلغی را به هر حسابی در هر بانک دیگری به‌صورت الکترونیکی منتقل کنند و دیگر این خدمت منحصر به حساب‌های موجود در یک بانک نیست.

بنابراین یک شخص با داشتن صرفاً یک حساب بانکی قادر است هرگونه پرداخت یا دریافت در بانک‌های کشور را انجام دهد و دیگر نیاز به افتتاح حساب‌های متعدد در بانک‌های مختلف وجود ندارد.

این امر کمک شایانی به بانک‌ها در زمینه کاهش تعداد حساب‌های غیرفعال خواهد کرد.

تحول بزرگ در شبکه بانکی با راه‌اندازی کامل سامانه «ساتنا»

دبیرکل بانک مرکزی اعلام کرد: با راه‌اندازی کامل سامانه تسویه حساب ناخالص آنی موسوم به ساتنا در مهر، نظام بانکداری دچار تحول بزرگی خواهد شد.

محمود بهمنی افزود: بانک مرکزی نخستین بار با راه‌اندازی این سامانه در نظام بانکی کشور، این امکان را به هر مشتری می‌دهد که با مراجعه به هر بانکی که در آن حساب دارد، تمام نقل و انتقالات خود را در شبکه بانکی کشور انجام دهد.

وی اضافه کرد: در این نظام، مشتری می‌تواند از یک حساب به همه حساب‌های بانکی خود اعم از بانک‌های دولتی و خصوصی رسیدگی کند. دبیرکل بانک مرکزی گفت: با راه‌اندازی این سامانه، بسیاری از مراجعه افراد به دیگر بانک‌ها کاهش خواهد یافت.

بهمنی با اشاره به یکپارچه بودن این نظام پیش‌بینی کرد، از 21 مهر ساتنا به‌طور یکپارچه نقل و انتقالات الکترونیکی را بدون هیچ مشکلی در همه بانک‌های دولتی و خصوصی در سراسر کشور انجام دهد. دبیرکل بانک مرکزی از این رویداد به‌عنوان تحول بزرگ اقتصادی در بانک‌های کشورمان یاد کرد.

کد خبر 63694

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز